
حجتالاسلام ماندگاری؛
در تمام زندگی لبیک گوی خدا باشیم
خداوند روزی 5 مرتبه ما را به یک واجب دعوت میکند، حی علی الصلوة، حی علی خیر العمل، اگر بخواهم بنده واقعی شوم دیگر نباید نماز صبح من قضا شود، حاجی واقعی تنها در حج نمیگوید لبیک بلکه در زندگی نیز لبیک گوی خداست.
حجتالاسلام ماندگاری در شب دوم از همایش «اسرار حج» که در میدان شهدای مشهد برگزار شد بابیان اینکه بهترین عمل قبل از زیارت بیتالله الحرام در کنار کسب طهارت، کسب معرفت است، گفت: حتماً در کنار پرسش مناسک، معارف حج را هم بپرسید زیرا انسانی که معارف را نداند ازنظر خداوند همچون انسان کور است؛ همانطور که میفرماید: «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ» آیا کسانی که میدانند با کسانی که نمیدانند مساویاند؟
وی ادامه داد: عمل زیبای احرام در عمره تمتع، حج تمتع و عمره مفرده، اولین عملی است که شما را در مسیر حج قرار میدهد؛ احرام یعنی من برای خود حریمی درست کنم همچون خواهران که اسلام تأکید بیشتری بر حجاب و عفت آنان کرده است به این منظور است که آنچه محرم میتواند ببیند نامحرم نباید ببیند؛ ما در تماممسیر بندگی خدا باید حریم داشته باشیم و این حریم، ترک محرمات و انجام واجبات است.
رییس مؤسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: پزشکان میگویند کسی که بیماری قند دارد، خوردن قند برای او حرام است، این حرام پزشکی است، میگویند در ماه رمضان بین افطار تا سحر 8 لیوان آب بخورید، این یک واجب پزشکی است؛ این قوانین مهندسی،آموزشی، پزشکی و رانندگی را انسان مشخص کرده است اما یک سری قوانین نیز وجود دارد که خداوند تعیین کرده است، درواقع احرام یعنی من خود را مقید میکنم به واجب و حرامی که حضرت حقتعالی فرموده و پیغمبر و آل او برای من تعیین کردهاند، «حلال محمد حلال إلى یوم القیامة و حرامه حرام إلى یوم القیامة». وی به اعمالی که برای احرام باید انجام داد اشاره کرد و عنوان داشت: عوض کردن لباس و پوشیدن لباس احرام به این معناست که تا کسی دل از دنیا و لباس دنیا نکند محرم به بندگی نمیشود؛ باید مراقب باشیم در زندگی و مسیر بندگی دل به دنیا نبندیم، داشتن پول و ثروت خوب است به شرطی که دل به آن نبندیم همانگونه حاج یونس زنگیآبادی هنگام آخرین خداحافظی با خانواده به آنها نگاه نکرد و گفت میترسم اشک فرزندانم مرا از امام حسین دور کند، این یعنی محبت خانواده را بعد از محبت به امام حسین (ع) قرار داده است. حجتالاسلام ماندگاری ادامه داد: من و شما در مسیر بندگی باید نیتمان از احرام این باشد که حرام را ترک و حلال را انجام دهیم، باهم قرار بگذاریم که مواظب واجب و حرام خود باشیم؛ فریضهای که میتوان برای این امر به آن اشاره کرد، امربهمعروف و نهی از منکر است. وی به پیام سومی که بستن احرام به انسان میدهد اشاره کرد و گفت: خداوند روزی 5 مرتبه ما را به یک واجب دعوت میکند، حی علی الصلوة، حی علی خیر العمل، اگر بخواهم بنده واقعی شوم دیگر نباید نماز صبح من قضا شود، این تلبیه به این معناست که خداوندا تو هر جا مرا بخوانی من لبیک میگویم، خدا برای نماز، روزه، ذکات، امربهمعروف و نهی از منکر انسان را صدا میزند، حاجی واقعی تنها در حج نمیگوید لبیک، در زندگی خود نیز همواره لبیک میگوید. خداوند را در زندگی پررنگ کنیم رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به هفت دور طواف دور کعبه، اظهار داشت: اینکه گفتهاند دور خانه خدا باید طواف کنید به این معناست که تمام زندگی انسان باید خدامحور باشد؛ برخی تنها در نماز به یاد خدا هستند و در عروسی و کاسبی خدا را از یاد میبرند؛ امروز کمی در زندگیها خدا کمرنگ شده است، درواقع پیام اول انجام طواف این است که خدا را در زندگی پررنگ کند. وی با تأکید بر اینکه باید در مواجهه با تمام بزرگیها، بزرگی خداوند را یاد کنیم، بیان داشت: در مراسم حج وقتی کعبه را میبینید و میگویید اللهاکبر، عظمت عرفات را میبیند و میگویید اللهاکبر، اینها تمرین است برای اینکه وقتی به زندگی عادی بازگشتید، در مقابل ثروت، مقام و جمال زیبا هم بگویید اللهاکبر، خدا را فراموش نکنیم. در تمام زندگی دست در دست پیغمبر و آل پیغمبر باشد حجتالاسلام ماندگاری به دلیل طواف دور کعبه در هفت دور اشاره کرد و گفت: با دقت در اسامی 14 معصوم خواهیم دید که 4 نام محمد، 4 نام مقدس علی و 2 نام مقدس حسن دارد، درواقع اسامی چهارده معصوم هفت اسم است، رمز اینکه طواف و رمی جمرات هفت است، این است که اگر میخواهی در زندگی موفق باشی باید دستت در دست محمد و آل محمد باشد؛ راه خدایی شدن ولایت اهلبیت است. وی با طرح این سؤال که چرا هنگام طواف شانه چپ به سمت خانه خداست، عنوان داشت: در تفسیر میگویند سمت چپ انسان مظهر دنیای انسان است و سمت راست او مظهر آخرت، طواف با شانه چپ به سمت کعبه یعنی تا دنیای ما توحیدی نشود، آخرت ما توحیدی نخواهد شد. رییس مؤسسه روایت سیره شهدا عمل سعی بین صفا و مروه را دیگر عمل حج دانست که دارای پیام تربیتی است و تصریح کرد: اولین پیام سعی صفا و مروه این است که از ما حرکت و از خدا برکت، « لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» گاهی ما در مسیری میدویم و خداوند در جای دیگری به ما مزد میدهد، تازندهایم باید تلاش کنیم. حفظ صفا و صمیمیت در تلاشها وی ادامه داد: سعی صفا و مروه از کوه صفا شروع میشود و به کوه مروه ختم میشود، باید در تلاش خود به دو نکته صفا و صمیمیت و دیگری مروت و انصاف توجه کنیم؛ امروز در تلاشهای ما صفا و صمیمیت کمرنگ شده است، بیاییم در تلاشهای خود صفا، صمیمیت و انصاف داشته باشیم؛ پیام سوم سعی صفا و مروه نیز در هفت دور سعی است به این معنا که در تلاشهایمان نیز باید دستمان در دست خدا باشد. حجتالاسلام ماندگاری در پایان به انجام عمل تقصیر اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه ناخن و موی خود را میگیریم یعنی اعلام میکنیم خداوندا در مقابل تو کم آوردهام؛ یعنی بدانیم ما هرچه تلاش کنیم درِ خانه خدا کم آوردیم. وی ادامه داد: خداوند در چهار جای قرآن اسم پدر و مادر را پس از اسم خود آورده است، این یعنی همانطور که نمیتوانیم حق خدا را ادا کنیم یعنی اینکه حق پدر و مادر را هم نمیتوانیم ادا کنیم. رییس مؤسسه روایت سیره شهدا به پیامهای دیگر این عمل اشاره کرد و گفت: اعتراف به اینکه توفیقات من متعلق به خداست و اینکه خداوندا، اعمال کم مرا با لطف خود مورد قبول قرار بده نیز پیامهای دیگر این عمل است.