📄 معرفت، ضرورت زندگی یک مسلمان است (شب چهارم)
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳
۳۴۶۰ بازدید
حجتالاسلام ماندگاری:
معرفت، ضرورت زندگی یک مسلمان است
امروز وسیله کسب معرفت روحانیت است و به حمد خداوند در هر کاروان روحانی وجود دارد، اگر نتوانستیم خودمان معرفت به دست آوریم، از روحانی کاروان کمک بگیرید؛ وقتی برای صحت در انجام اعمال حج و برای جلوگیری از خطا در این اعمال از روحانی کمک میگیریم، باید در تمامی زندگی خود این کار را ادامه دهیم.
به گزارش خبرنگاراعزامی ما، چهارمین شب همایش «اسرار حج و آداب حضور در محضر کعبه شریف» شب گذشته در عرصه میدان شهدای مشهد به سخنرانی حجتالاسلام ماندگاری برگزار شد.
وی در ادامه بحث بیان پیام اعمال حج، به بیتوته در عرفات اشاره کرد و بابیان اینکه هرکه در حج معرفتش بیشتر باشد، سهم و بهرهاش بیشتر خواهد بود، گفت: در کلام قرآن آمده است: «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ» کسانی که بفهمند و معرفت داشته باشند قطعاً بهره بیشتری خواهند بود.
حجتالاسلام ماندگاری یکی از اعمال این سفر را بیتوته در عرفات عنوان کرد و بیان داشت: واجب است که از ظهر روز نهم تا غروب روز نهم حاجی در صحرای عرفان بیتوته کند و مستحب است که بر خاک بنشیند، مستحب است که توبه و انابه داشته باشد و تفکر کند.
وی بابیان اینکه عرفات یک نکته تربیتی دارد، عنوان داشت: عرفات از معرفت میآید؛ برادران و خواهران، در مسیر بندگی معرفت و آگاهی ضرورت دارد.؛ هرچه سهم ما از معرفت بیشتر باشد خسارت ما کمتر خواهد بود که علاوه بر آیه 9 سوره زمر، خداوند در جای دیگر میفرماید: «هَلْ یَسْتَوِی اَلْأَعْمى وَ اَلْبَصِیرُ»، آنهایی که معرفت دارند بینایند و آنان که معرفت ندارند نابینایند.
با عدم آگاهی از احکام شرعی لقمه شبهه دار میخورند
رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا اظهار داشت: برخی شیطانصفتهای میگویند پای این منبرها ننشینید، هرچه کمتر بدانید راحتترید، دانستن این حرفها برای آدم تکلیف درست میکنند اما نمیدانند که ما برای آنها تکلیف درست نمیکنیم، ما فقط تکالیف الهی را بیان میکنیم. اگر بنا بود هرکه کمتر میداند راحتتر باشد، حیوانات از همه راحتتر بودند.
وی با ابراز تأسف از اینکه بسیاری از مردم نسبت به احکام دین بیاطلاع هستند، بیان داشت: مردم احکام شرعی را نمیدانند و دارند زندگیهایشان را با حرام قاطی میکنند، دختر و پسرها احکام شرعی نمیدانند و روابطشان را خراب میکنند، معرفت ضرورت زندگی یک مسلمان است، ما حتماً باید احکام شرعی خود را بدانیم، کاسبها امروز احکام شرعی را نمیدانند و دارند لقمههای خود را شبهه دار میکنند.
حجتالاسلام ماندگاری با تأکید بر اینکه بازار رفتن حاجی باید کنترلشده باشد، اضافه کرد: برخی در چند روزی که مدینه هستند از فرصت استفاده میکنند و یک روزبه مسجد قبا میروند و یک روزبه مرقد حمزه، این کارها را چگونه انجام میدهند؟ یکبار هزینه کردن برای انجام این کارها بسیار است؟ یکی هم تمام بازارهای مکه و مدینه را دور زده است، ما با بازار رفتن مخالف نیستیم اما هر چیزی اندازهای دارد.
با زانو زدن در برابر معلم میتوان کسب معرفت کرد
وی با اشاره به اینکه مستحب است در عرفات روی خاک بنشینیم، بیان داشت: چرا در عرفات باید روی خاک بنشینیم؟ میگویند تا زانو نزنید، معرفت به شما نمیدهند، در مکتب ما اجازه ندادند خود را ذلیل کنی بهجز سه موقعیت، یا در برابر خدا، یا پدر و مادر و یا معلم؛ در برابر معلم زانو بزن تا معرفت کسب کنی.
این خطیب مذهبی، کارشناس دین را واسطه کسب معرفت دانست و ادامه داد: امروز وسیله کسب معرفت روحانیت است و به حمد خداوند در هر کاروان روحانی وجود دارد، اگر نتوانستیم خودمان معرفت به دست آوریم، از روحانی کاروان کمک بگیرید؛ وقتی برای صحت در انجام اعمال حج و برای جلوگیری از خطا در این اعمال از روحانی کمک میگیریم، باید در تمامی زندگی خود این کار را ادامه دهیم.
وی پیام حضور در مشعر را کسب شعور بندگی عنوان کرد و بیان داشت: هر کس معرفت را خوب کسب کرده باشد، شعور بندگی پیدا میکند، ما شور بندگی داریم اما بهاندازهای که شور بندگی داریم، شعور بندگی نداریم همانطور که در ماه مبارک رمضان آمار جرم و گناه کم میشود اما پسازآن همهچیز بهپیش از ماه رمضان بازمیگردد.
گاهی به خاطر محبت به اهلبیت، آبرویشان را میبریم
حجتالاسلام ماندگاری بابیان اینکه اگر بهدرستی معرفت کسب کنیم، شعور بندگی کسب خواهیم کرد، اضافه کرد: شعور بندگی، ضرورت بندگی است؛ گاهی به خاطر محبتمان به اهلبیت (ع) آبروی آنان را میبریم همچون کسانی که قمه میزنند، امروز دنیا تصویر قمهزنی آنان را میبیند، آنان که قمه میزنند میگویند ما به عشق امام حسین (ع) میزنیم اما کسانی که عشق امام حسین را نشان نمیدهند، دنیا میگوید همه پیروان امام حسین (ع) وحشیاند، این افراد آبروی امام حسین (ع) را میبرند.
وی با طرح این سؤال که علامت شعور بندگی چیست، بیان کرد: علامت آن این است که سنگ جمع کنی و خود را برای مبارزه با شیطان آماده کنی؛ یعنی من و شما یک دشمن قسمخورده داریم، اگر میخواهی با این دشمن قسمخورده بجنگی باید مسلح شوی و مسلح شدن در مقابل این شیطان، پناه بردن به خداوند است، باید با اعوذو بالله، بسمالله الرحمن الرحیم، استعانت از خدا و توسل به اهلبیت مسلح میشود.
رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا قربانی کردن خواستهها را پیام سرزمین منا عنوان کرد و ادامه داد: حضرت ابراهیم در همین سرزمین مأمور شد اسماعیلش را قربانی کند، آرزو در انسان یک امر طبیعی است اما آرزوی دنیوی و آرزوی امام زمانی داریم، یک نفر آرزوی ماشین خوب، همسر خوب و خانه خوب دارد و یکی هم همچون امام زمان (ع) میفرماید: «اللهم الرزقنا توفیق الطاعة» یکی از پیامهای این حرکت این است که اگر میخواهی در مسیر قرآن حرکت کنی باید آرزوهایت را قربانی کنی.
وی تصریح کرد: همانطور که امام علی (ع) در نهجالبلاغه فرمودند: «هر که آرزوهای طولانی دنیایی داشته باشد، آخرت را فراموش میکند»؛ عید قربان، عید تقرب به خداست، اگر توانستی ایثار و گذشت کنی به خدا نزدیک میشود.
تمام اعمال را رنگ خدایی بزنیم
حجتالاسلام ماندگاری به بیان رمز بیتوته در منا پرداخت و گفت: حاجیها سه روز و دو شب در منا بیتوته میکنند؛ وقتی در منا هستیم غیر از قربانی کردن دو عمل رمی جمرات و تقصیر انجام میدهیم؛ منا یعنی آرزوها، شاید بیتوته در منا شاید نمایی از زندگی معمول ما باشد زیرا ما زندگی خود را در آرزوهایمان سپری میکنیم.
وی اضافه کرد: همهکارهای دنیای را میتوان رنگ خدا زد، چقدر خوب است که زن و شوهر مواظب بندگی خدای خود باشند، بیتوته در منا یعنی در دنیا زندگی کن ولی از خدا و آخرت غافل نشو.
این کارشناس مذهبی در پایان تأکید کرد: لازمه دوم منا این است که باید هوسهایمان را سنگ بزنیم، هوسهای ما از 7 عضو ما ناشی میشود، اولین عضوی که هوس رانی میکند چشم است، دومین عضو گوش است، زبان هوس رانی نکند، شکم، شهوت، دستوپا هوس رانی نکند؛ اگر این اعضا هوس رانی نکند ما بنده خدا میشویم.